Είναι τεράστιο λάθος αυτό που πολλοί κάνουν, λέγοντας ότι
προτάσσουν τα κοινωνικά ζητήματα και ας έρθουν δεύτερα τα οικονομικά.
Είναι σαν να βάζεις μπροστά το κάρο και πίσω το άλογο.
Το άλογο είναι η οικονομία…
Ο Λέκτορας στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΔΠΘ, ο δρ Χάρης Βλάδος,
αναλύει τη «συνταγή» επιβίωσης και άνθησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Το τρίπτυχο «στρατηγική, τεχνολογία και management» είναι το κλειδί της επιτυχίας που πρέπει
να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις, όχι μόνο για να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν στην Ελλάδα της κρίσης,
αλλά και για να διαπρέψουν στην παγκόσμια αγορά, υποστηρίζει ο δρ. Χάρης Βλάδος,
Λέκτορας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Ανάπτυξης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Alpha Radio 88,6 της Καβάλας και τον Γιάννη Μάλιο ο οικονομολόγος–πανεπιστημιακός αναλύει το μοντέλο που πρέπει να ακολουθήσουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αξιοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία, το χρηστό management, προωθώντας προϊόντα και υπηρεσίες στις διεθνείς αγορές με όρους ανταγωνιστικότητας.
– Κύριε καθηγητά, υπάρχει στις ημέρες μας, στην εποχή της κρίσης που ζούμε, στρατηγική για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;
– Τελικά, τι εννοούμε όταν λέμε στρατηγική; Γιατί ο Έλληνας πιθανό να μη γνωρίζει τι σημαίνει αυτός ο όρος…
– Τι χρειάζεται κ. καθηγητά μία μικρομεσαία επιχείρηση πέρα από τη στρατηγική; Χρειάζεται τεχνολογία; Καλό management;
– Αυτά είναι δηλαδή τα βασικά συστατικά μιας επιτυχημένης επιχείρησης. Έχουμε Έλληνες επιχειρηματίες που μπορούν να δουλέψουν αυτό το μοντέλο;
– Τελικά, υπό τις συνθήκες της κρίσης, ποιες είναι οι τομές που πρέπει να γίνουν, ώστε να πετύχουμε μία δημοκρατική διέξοδο από τα μνημόνια;
– Υπάρχει κάποια άλλη μορφή επιχειρηματικής δραστηριότητας, πέρα από την ιδιωτική πρωτοβουλία, μέσα από την οποία θα μπορέσει να επέλθει ανάπτυξη υπό τη μορφή συλλογικοτήτων;
Εγώ προσωπικά, σαν οικονομολόγος,δεν βρίσκω καμία απάντηση δογματική επ’ αυτού. Δεν είναι ότι συμπαθώ είτε την ιδιωτική, είτε την δημόσια, είτε τη συνεταιριστική επιχειρηματικότητα. Όλες οι μορφές επιχειρηματικότητας έχουν τη σημασία τους. Το κρίσιμο, όμως, είναι, οποιαδήποτε επιχειρηματικότητα μπορεί να σταθεί πλέον στον κόσμο που ζούμε, έναν κόσμο που δίνει πολλές ευκαιρίες, αλλά είναι και απαιτητικός, σ΄ αυτό που λέμε παγκοσμιοποίηση, κάθε είδους επιχείρηση και επιχειρηματικότητα, οφείλει να αποδεικνύει στην πράξη ότι είναι αποτελεσματική και ανταγωνιστική. Ανταγωνιστικότητα σημαίνει η ικανότητα που έχεις, αυτό που παράγεις σε όρους ποιότητας και τιμής, να είναι αρκετά ελκυστικό στη διεθνή αγορά. Με άλλα λόγια, να κάνεις τη δουλειά σου καλά και φτηνά, σαν ένα κλάσμα που ο αριθμητής είναι η ποιότητα και ο παρονομαστής είναι η τιμή. Αν ο αριθμητής του κλάσματος, η ποιότητα του προϊόντος, είναι χαμηλή, συνεπάγεται ότι δεν μπορεί και ο παρονομαστής, η τιμή του, να είναι υψηλή, γιατί δεν θα το αγοράσει κανείς. Οπότε κλείνεις. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι επιχειρήσεις που έχουν κτιστεί σε μία λογική δημόσια, αποκλειστική και στενή, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, η δημόσια επιχειρηματικότητα είναι εντελώς αναποτελεσματική. Όχι μόνο δεν καταφέρνει να αποδείξει έμπρακτα την υψηλή της ανταγωνιστικότητα, αλλά είναι αντιπαράδειγμα σε όρους αποτελεσματικότητας. Έτσι, πάρα πολλές κρατικές επιχειρήσεις, όχι μόνο δεν δημιουργούν προϊόντα υψηλής ποιότητας σε σχέση με την τιμή τους, αλλά ακριβώς το αντίθετο, παράγουν πανάκριβα προϊόντα και υπηρεσίες πολύ χαμηλής ποιότητας, με αποτέλεσμα να γίνονται ελλειμματικές. Και αυτά τα ελλείμματα τα φορτώνεται ο απλός πολίτης.”