“Επί ξύλου κρεμάμενη, δηλαδή χωρίς ουσιαστική βοήθεια και με τη δαμόκλειο σπάθη της στάσης πληρωμών να κρέμεται από πάνω της, βρίσκεται η ελληνική οικονομία. Η κυβέρνηση τρέχει να προλάβει τις προθεσμίες που έχουν θέσει οι δανειστές και να παρουσιάσει την ολοκληρωμένη λίστα των μεταρρυθμίσεων που ζητούν οι θεσμοί.
Τα περιθώρια έχουν στενέψει απελπιστικά και οι διαρροές από τις Βρυξέλλες κάνουν λόγο για πενθήμερο «κόλαση» για την Αθήνα καθώς μέχρι τη Δευτέρα πρέπει να είναι απολύτως έτοιμη η λίστα, να δοθεί στους δανειστές και να οριστεί έκτακτο Eurogroup το οποίο θα αποφασίσει επί των προτάσεων.
Αυτό σημαίνει ότι πολύ δύσκολα θα οριστεί συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης τη Δευτέρα, εκτός κι αν επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Αλλωστε, από το Μέγαρο Μαξίμου διαρρέουν ότι έχει επιτευχθεί πρόοδος στις διαπραγματεύσεις κι ότι η ελληνική πλευρά είναι έτοιμη και δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις. Οι ίδιες πηγές προσθέτουν πως υπήρξε συμφωνία η ελληνική κυβέρνηση να παραδώσει στους θεσμούς μια ολοκληρωμένη και συγκεκριμένη λίστα μεταρρυθμίσεων.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν πως υπάρχει πρόοδος στα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα, ενώ οι συσκέψεις για την οριστικοποίηση των μεταρρυθμίσεων θα γίνονται στο «Brussels Group» το οποίο θα συγκληθεί σύντομα και παράλληλα με τις συναντήσεις των τεχνικών κλιμακίων στην Αθήνα.
Ωστόσο, τα μηνύματα που έρχονται από τις Βρυξέλλες δεν είναι καθόλου καλά και η συνάντηση που είχε ο Αλ. Τσίπρας με την Ανγκ. Μέρκελ δεν φαίνεται να άλλαξε το βαρύ κλίμα που υπάρχει για την Ελλάδα. Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, στην Κομισιόν βλέπουν ότι θα υπάρξει πρόβλημα πληρωμής μισθών και συντάξεων στο τέλος του μήνα και εξετάζουν τα σενάρια που θα μπορούσαν να υπάρξουν σε ένα πιθανό πιστωτικό γεγονός.
Η ελληνική οικονομία αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας το οποίο έχει επιδεινωθεί εξαιτίας της υστέρησης των εσόδων αλλά και της παροχής χρήματος με το σταγονόμετρο από το εξωτερικό.
Τις διαθέσεις τους οι ξένοι τις έδειξαν με τις δύο εντελώς αντικρουόμενες αποφάσεις της ΕΚΤ. Από τη μια αύξησε το ποσό της ρευστότητας μέσω ELA στα 72 δις ευρώ, δίνοντας ανάσα στις ελληνικές τράπεζες, κι από την άλλη απαγόρευσε στις τράπεζες όχι μόνο να προχωρούν σε επιπλέον των 15 δις ευρώ εντόκων γραμματίων αλλά και να χρηματοδοτούν με οποιοδήποτε τρόπο την οικονομία (δάνεια σε επιχειρήσεις κ.λπ.). Πληροφορίες αναφέρουν ότι από την Φραγκφούρτη έχει σταλεί επιστολή στις τράπεζες και τους δίνει οδηγίες να μην προχωρούν συνολικά σε χρηματοδοτήσεις.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δίνει δηλαδή φιλί ζωής στις τράπεζες αλλά «στραγγαλίζει» την οικονομία, μέχρι τουλάχιστον η κυβέρνηση να προχωρήσει σε δεσμεύσεις για μεταρρυθμίσεις.
Κι όλα αυτά την ώρα που το κλίμα χειροτερεύει από τα σενάρια που διαρρέουν κύκλοι στις Βρυξέλλες περί σχεδίου για control capital, δηλαδή περιορισμό στην κίνηση κεφαλαίων στην Ελλάδα σε περίπτωση που προκύψει αδυναμία πληρωμής δανείων. Το EuroWorkingGroup έστειλε χθες το δικό του μήνυμα μπλοκάροντας την εκταμίευση στην Ελλάδα ποσού 1,2 δις ευρώ από το ΤΧΣ αν και αναγνωρίζει ότι αδίκως παρακρατήθηκαν. Απευθύνει συστάσεις στην Αθήνα να προχωρήσει σε συμφωνία με τους θεσμούς κι αν αυτοί αποφασίσουν ότι η Ελλάδα πληροί τις προϋποθέσεις, τότε θα μπορούσε να γίνει εκταμίευση τόσο του συγκεκριμένου ποσού όσο και υποδόσης. «Εάν θέλει κανείς να συζητήσει για αυτό, θα έπρεπε πρώτα να απευθυνθεί στο Eurogroup και να πάρει μια ομόφωνη απόφαση προκειμένου να ελευθερωθούν αυτοί οι πόροι», διαμηνύει το Βερολίνο.
Ευρωπαίος αξιωματούχος υποστήριξε ότι μόλις η Ελλάδα καταθέσει τις προτάσεις της, οι οποίες πρώτα θα έχουν ελεγχθεί από τα αρμόδια κλιμάκια των πιστωτών, τότε μπορεί να υπάρξει έκτακτο Eurogroup έως το τέλος της ερχόμενης εβδομάδας.
Με το πιστόλι στον κρόταφο, λοιπόν, για ακόμη μια φορά η Ελλάδα και οι επόμενες πέντε ημέρες θα κρίνουν πολλά καθώς ο κίνδυνος πιστωτικού γεγονός είναι πολύ κοντά.
Βεβαίως, η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να λάβει πολύ σοβαρές αποφάσεις οι οποίες θα είναι και επώδυνες και θα προκαλέσουν πολιτικούς τριγμούς. Οι κόκκινες γραμμές της είναι να μην υπάρξουν υφεσιακά μέτρα, ωστόσο, οι δανειστές διαμηνύουν ότι θα πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις στο φορολογικό καθεστώς, στο ασφαλιστικό, στο ενιαίο μισθολόγιο.
Τι θα πληρώσουμε
Ως το τέλος Μαρτίου, δηλαδή πιθανότατα πριν καν συγκληθεί το Eurogroup, πρέπει να πληρωθούν περίπου 1,7 δισ. ευρώ. Για μισθούς 465 εκατ. ευρώ, στα ασφαλιστικά ταμεία 860 εκατ. ευρώ και για την κάλυψη συναλλαγματικών κινδύνων άλλα 400 εκατ. ευρώ.
Τον Απρίλιο οι ανελαστικές δαπάνες φτάνουν στα 3,5 δισ. ευρώ. Στις 9 του μήνα πρέπει να πληρωθούν 448 εκατ. ευρώ στο ΔΝΤ, για τόκους 200 εκατ. ευρώ, για μισθούς- συντάξεις 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 465 εκατ. ευρώ στο πρώτο 15νθήμερο, σε ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία 1,1 δισ. ευρώ. Επιπλέον, μέσα στο πρώτο 15νθήμερο του Απριλίου, θα πρέπει να ανανεωθούν έντοκα γραμμάτια ύψους 2,4 δισ. ευρώ, χωρίς να υπάρχει, πλέον, η δυνατότητα πλήρους απορρόφησης τους από τις ελληνικές τράπεζες, μετά από το εμπάργκο της ΕΚΤ.”
ΔΝΤ:
«Η Ελλάδα πληρώνει κανονικά τις δόσεις της»
«Εποικοδομητική συζήτηση» για τα «επόμενα βήματα» και τη «στήριξη του ΔΝΤ» στο ελληνικό πρόγραμμα, είχαν η γενική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Κριστίν Λαγκάρντ και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, δήλωσε ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του Ταμείου Ουίλιαμ Μάρεϊ, κατά την καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου στα γραφεία του Ταμείου στην Ουάσιγκτον, απαντώντας σε ερώτηση για την χθεσινή τηλεφωνική συνομιλία του πρωθυπουργού με την επικεφαλής του ΔΝΤ.
Σε άλλες ερωτήσεις, ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του ΔΝΤ αναφέρθηκε στην παρουσία των τεχνικών κλιμακίων του Ταμείου στην Αθήνα και είπε ότι «οι τεχνικές συζητήσεις συνεχίζονται στην Αθήνα και αναμένεται να ακολουθήσουν οι συζητήσεις πολιτικής».
Ο κ. Μάρεϊ επιβεβαίωσε ότι η Ελλάδα πλήρωσε κανονικά τις δόσεις της προς το ΔΝΤ μέσα στον Μάρτιο, απαντώντας δε σε ερώτηση αν ο Έλληνας πρωθυπουργός ζήτησε από την κ. Λαγκάρντ «να καθυστερήσει η επόμενη δόση», δήλωσε πως δεν γνωρίζει, προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα έχει τονίσει δημόσια την πρόθεσή της να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις της».
Επίσης, επισήμανε πως όταν μια χώρα δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της έναντι του ΔΝΤ, τότε διακόπτεται το πρόγραμμα χρηματοδότησης.
Σε ερώτημα για το πρόσφατο δημοσίευμα στο «Μπλούμπεργκ», στο οποίο υποστηριζόταν ότι το ΔΝΤ θεωρεί την Ελλάδα ως «τη λιγότερο συνεργάσιμη χώρα» στην 70χρονη ιστορία του Ταμείου, ο κ. Μάρεϊ είπε ότι «θα θέλαμε να μας ρωτήσουν πριν το δημοσιοποιήσουν. Δεν έγινε μια τέτοια αναφορά και δεν υπάρχει καμία βάση σ' αυτό».
Τέλος, ρωτήθηκε και για τη «λίστα Λαγκάρντ» και αν συζητήθηκε στην τηλεφωνική επικοινωνία Λαγκάρντ- Τσίπρα, όπως επίσης και «το γεγονός πως μετά από πέντε χρόνια, οι πλούσιοι ακόμη δεν πληρώνουν κανονικά τους φόρους τους», ο κ. Μάρεϊ τόνισε: «Ως ΔΝΤ, είμαστε ξεκάθαροι για την ανάγκη να υπάρξει δίκαιος επιμερισμός του φορολογικού βάρους μεταξύ φορολογουμένων και κυρίως όσον αφορά τη φορολόγηση των πιο εύρωστων στρωμάτων του πληθυσμού».
Τί είπε η Λαγκάρντ στον Τσίπρα
Ενημερωτική τηλεφωνική επικοινωνία για την πορεία υλοποίησης της συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου, αλλά και για τη γνωστή ως «λίστα Λαγκάρντ» είχαν σήμερα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας και η επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, κατά τη συζήτηση που διεξήχθηκε σε πολύ καλό κλίμα, ο κ. Τσίπρας ενημέρωσε την κ. Λαγκάρντ για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων, καθώς και για την πορεία υλοποίησης της συμφωνίας στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου, ενώ η επικεφαλής του ΔΝΤ είπε στον πρωθυπουργό ότι «στη χώρα σας έχω γίνει διάσημη από τη "λίστα Λαγκάρντ"», και τον πρωθυπουργό να απαντά: «ναι, αλλά με θετικό πρόσημο».
Η κυρία Λαγκάρντ επεσήμανε στον κ. Τσίπρα ότι μέχρι στιγμής η Ελλάδα δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα προκειμένου να αξιοποιηθεί η λίστα και συνεχίζουν να μην πληρώνουν φόρους οι πλούσιοι. Ο πρωθυπουργός συμφώνησε μαζί της, τονίζοντας ότι στόχος της νέας κυβέρνησης είναι ένα κοινωνικό δίκαιο φορολογικό σύστημα, επισημαίνουν πηγές της κυβέρνησης.
Μαξίμου: Το Μνημόνιο τέλειωσε
στις 15 Ιανουαρίου
Οχι σε υφεσιακά μέτρα
Δεν υπάρχει νέο Μνημόνιο και δεν θα υπάρξουν υφεσιακά μέτρα, υποστηρίζει η κυβέρνηση σε άτυπη ενημέρωση. Το Μαξίμου επιτίθεται στη Νέα Δημοκρατία και αφήνει αιχμές για το ρόλο των τεχνικών κλιμακίων.
Αναλυτικά στο non paper τονίζεται:
Οπως εξηγούν:
-
Το Μνημόνιο τελείωσε στις 25 Ιανουαρίου και η νέα ελληνική κυβέρνηση υπέγραψε παράταση της δανειακής σύμβασης με βάση την απόφαση του Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου.
-
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή η διαπραγμάτευση γίνεται στη βάση των μεταρρυθμίσεων που προτείνει η ελληνική πλευρά. Η λίστα αυτή δεν περιλαμβάνει υφεσιακά μέτρα, πολύ περισσότερο δεν περιλαμβάνει μέτρα περικοπής συντάξεων και μισθών καθώς και μέτρα περαιτέρω απορρύθμισης της αγοράς εργασίας.
-
Η λίστα που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες θα είναι το επεξεργασμένο μεταρρυθμιστικό εθνικό σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης.
-
Αν είχαμε υπογράψει συνέχιση του Μνημονίου, τότε ποιος ο λόγος των διαπραγματεύσεων; Η νέα ελληνική κυβέρνηση, απλά θα συνέχιζε να εφαρμόζει όσα της κληροδότησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Είναι φανερό σε όλους ότι κάτι τέτοιο δεν γίνεται –το αντίθετο. Θυμίζουμε τους νόμους που έχουν ψηφιστεί και αφορούν την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και τη ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες όφειλες –κι αυτό σε αντιδιαστολή με το mail Χαρδούβελη.
-
Ο κ. Σαμαράς στην ουσία κάνει αυτό που ξεκίνησαν να κάνουν τα τεχνικά κλιμάκια όταν έφτασαν στην Αθήνα. Παρά την απόφαση της 20ης Φεβρουαρίου –που δεν μιλάει για ολοκλήρωση του «τρέχοντος προγράμματος»- ο κ. Σαμαράς και τα τεχνικά κλιμάκια θεωρούσαν πως στις 25 Ιανουαρίου δεν άλλαξε απολύτως τίποτα στη χώρα. Γι' αυτό ακριβώς ο Πρωθυπουργός απέστειλε την επιστολή στους Ευρωπαίους ηγέτες και συγκλήθηκε η «επταμερής συνάντηση» στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής, στις Βρυξέλλες. Για να αποσαφηνιστεί το περιεχόμενο της απόφασης 20ης Φεβρουαρίου. Και αυτό ακριβώς έγινε.
-
Η αξιωματική αντιπολίτευση, αν θέλει να συμβάλει στην προσπάθεια της κυβέρνησης προκειμένου να πάρει ανάσα η ελληνική κοινωνία, καλό θα ήταν να μην προσπαθεί, έστω και μέσω ρητορικών σχημάτων, να εμπλέξει την χώρα στο μνημονιακό παρελθόν. Κατανοητή η δύναμη της συνήθειας, κατανοητή και η αδυναμία αντιπολίτευσης.
-
Στις σημαντικές μέρες που είναι μπροστά μας ζητάμε τη στήριξη της ελληνικής κοινωνίας στον αγώνα για αξιοπρέπεια, ευημερία και κοινωνική δικαιοσύνη.
Σαμαράς: Αυτό είναι
το νέο μνημόνιο
που υπέγραψε η κυβέρνηση!
Επίθεση στην κυβέρνηση εξαπέλυσε σήμερα ο πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς, καλώντας την να αφήσει τα ψέματα προς τον ελληνικό λαό, τις παλινωδίες και τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή της συμφωνίας που υπέγραψε στις 20 Φεβρουαρίου.
Ο κ. Σαμαράς έδωσε στη δημοσιότητα τη συμφωνία που υπογράφηκε στις 20 Φεβρουαρίου και έχει την υπογραφή του Γιάνη Βαρουφάκη.
Στη δήλωσή του, ο πρόεδρος της ΝΔ ανέφερε: «Η κυβέρνηση επί ενάμισι μήνα, δεν τολμά να φέρει στη Βουλή την επέκταση της δανειακής σύμβασης που υπέγραψε, γιατί φοβάται την ψηφοφορία στην Βουλή, τις κοινοβουλευτικές ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝ.ΕΛΛ, αλλά κυρίως γιατί δεν θέλει να μάθει την αλήθεια ο ελληνικός λαός. Το ψέμα όμως έχει κοντά ποδάρια.
Εμείς δίνουμε στη δημοσιότητα το κείμενο για να δει και να καταλάβει ο κάθε Έλληνας πολίτης. Η σύμβαση είναι τροποποίηση της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης για να πάρει παράταση τέσσερις μήνες, όπως είχε κάνει και η δική μας κυβέρνηση τον Δεκέμβριο, για να πάρει παράταση δύο μήνες. Και οι δύο συνδέονται άρρηκτα με το μνημόνιο. Άρα, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν έσκισε το μνημόνιο αλλά το συνυπέγραψε. Η δική μας κυβέρνηση όμως, την τελείωνε και μαζί και το μνημόνιο. Η νέα επέκταση της σύμβασης σημαίνει και επέκταση του μνημονίου. Το ότι το μνημόνιο επεκτείνεται, επιβεβαιώνεται και από την υπόλοιπη τρόικα, από τις ανακοινώσεις της ΕΚΤ και του ΔΝΤ και ας μην μας πουν ότι δεν ξέρουν κι εκείνοι να διαβάζουν τα κείμενα.
Ολόκληρη η δήλωση του προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, Αντώνη Σαμαρά:
«Η Κυβέρνηση, επί ενάμισι και πλέον μήνα, δεν τολμά να φέρει στη Βουλή για ψήφιση, την απόφαση που η ίδια υπέγραψε για την επέκταση της δανειακής σύμβασης.
Και αυτό γιατί φοβάται την ψηφοφορία στη Βουλή και ιδιαίτερα τις Κοινοβουλευτικές Ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, που τη στηρίζουν.
Αλλά και – κυρίως - γιατί δεν θέλει να μάθει την αλήθεια ο Ελληνικός λαός.
Το κείμενο αυτό της επέκτασης της σύμβασης ήρθε στα χέρια μας. Και μάλιστα ενυπόγραφο!
Και όπως οφείλουμε, το δίνουμε στη δημοσιότητα. Μια που η Κυβέρνηση το κρύβει!
Για να το δει κάθε Έλληνας πολίτης.
Αλλά κυρίως για να καταλάβει ο κάθε Έλληνας πολίτης.
Η αλήθεια πλέον δεν κρύβεται! Άλλωστε, τα ψέματα έχουν «κοντά ποδάρια»...
Η Σύμβαση που υπέγραψε η παρούσα Κυβέρνηση είναι τροποποίηση της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης. Για να πάρει, δηλαδή, παράταση τέσσερις επί πλέον μήνες…
Όπως ακριβώς είχε κάνει και η δική μας Κυβέρνηση, τον περασμένο Δεκέμβριο, για να πάρει τότε δύο μήνες παράταση.
Η ορολογία, τότε και τώρα, είναι ταυτόσημη.
Και οι δύο επικαιροποιήσεις συνδέονται άρρηκτα με το Μνημόνιο.
Συνεπώς, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, όχι μόνο δεν το «έσκισε» το Μνημόνιο, αλλά το συνυπέγραψε!
Αυτό, άλλωστε, επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη δήλωση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF). Σύμφωνα με την οποία, το Μνημόνιο δεν λήγει! Και εξακολουθεί να υπάρχει, όσο υπάρχει Σύμβαση.
Η δική μας, βέβαια, Κυβέρνηση, τη Σύμβαση αυτή την τελείωνε! Και μαζί της, επομένως, τελείωνε και το Μνημόνιο…
Αλλά η νέα επέκταση της Σύμβασης τώρα, σημαίνει ασφαλώς και επέκταση του Μνημονίου...
Και επίσης, όπου ψήφισαν πριν λίγες εβδομάδες τα ξένα κοινοβούλια στην Ευρώπη, για να εγκρίνουν τη Συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου, ψήφισαν με βάση αναφοράς το κείμενο που σας παρουσιάζουμε σήμερα…
Το ότι το υπάρχον Μνημόνιο συνεχίζεται, επιβεβαιώνεται πλήρως και από την υπόλοιπη Τρόικα – «θεσμούς» το λέμε τώρα: δηλαδή από τις σχετικές ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Και ας μη μας πουν, πως ούτε οι «θεσμοί» αυτοί ξέρουν να «διαβάζουν» τις συμφωνίες…
Και κάτι ακόμη: τα δύο κείμενα είναι πανομοιότυπα, εκτός από ένα σημείο. Εκεί που η παρούσα επικαιροποίηση της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, προσθέτει ένα δυσμενές στοιχείο: Περιλαμβάνει την επιστροφή προς το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), τα γνωστά ομόλογα ύψους 10,9 δισ. ευρώ από το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).
Είναι από αυτά τα χρήματα που έρχεται τώρα η Ελληνική Κυβέρνηση να ζητήσει πίσω ένα μικρό μέρος, το 1,2 δισεκατομμύρια, που κακώς επέστρεψε. Και που τα ζητάει τώρα για να καλύψει πιεστικές ταμειακές της ανάγκες, που βέβαια, μέχρι πρόσφατα, είτε αγνοούσε, είτε δεν αποδεχόταν ότι υπάρχουν.
Για να μη θυμηθούμε, ότι, μέχρι πριν ένα μήνα, διαβεβαίωνε τους πάντες, η κυβέρνηση ότι δεν χρειάζεται καθόλου τη δόση των 7,2 δισεκατομμυρίων, που θα έπαιρνε η προηγούμενη κυβέρνηση. Και τώρα αγωνιά να εκταμιεύσει ένα οποιοδήποτε μικρό μέρος της, για να καλύψει πιεστικές ανάγκες ρευστότητας. Ώστε να περιορίσει τη στάση εσωτερικών πληρωμών, που δυστυχώς έχει επιβάλει.
Είναι απίστευτα αυτά τα πράγματα!
Όλο αυτό το αλαλούμ και αυτές οι παλινωδίες, ήταν προφανώς μέρος της δήθεν «σκληρής και υπερήφανης διαπραγμάτευσης», που επικοινωνιακά πουλούσε η κυβέρνηση. Και που τώρα βέβαια προσπαθεί να «μαζέψει»…
Αυτή είναι η αλήθεια! Την οποία οφείλει να γνωρίζει ο Ελληνικός λαός.
Καλούμε, συνεπώς, την Κυβέρνηση να αφήσει τα επικοινωνιακά παιχνίδια και να ασχοληθεί, επιτέλους με την ουσία.
Να περάσει από τη «δημιουργική ασάφεια» στην αντιμετώπιση της πραγματικότητας.
«Δημιουργική ασάφεια», σημαίνει πια «ανοικτά ψέματα» μέσα στη χώρα. Γιατί έξω, όλοι γνωρίζουν τι συμβαίνει…
Να σταματήσει δηλαδή η κυβέρνηση τις παλινωδίες, τις καθυστερήσεις, τα παιχνίδια με τα συνθήματα και τα σύμβολα. Να επιδείξει αίσθημα ευθύνης.
Και να εφαρμόσει άμεσα αυτά που η ίδια η κυβέρνηση υπέγραψε στις 20 Φεβρουαρίου.
Γιατί κάθε μέρα που περνά, η πραγματική οικονομία καταρρέει και - όπως το έχω πει πολλές φορές και θα το επαναλαμβάνω συνεχώς - ο λογαριασμός για την κοινωνία μεγαλώνει».
Ευ. Βενιζέλος:
«τεράστια θέματα,
όχι απλώς λαθών αλλά ευθυνών»
Για «τεράστια θέματα, όχι απλώς λαθών αλλά ευθυνών» που ανοίγουν, κάνει λόγο ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, σε δήλωση του σχετικά με τη διαπραγμάτευση με τους εταίρους, ασκώντας κριτική στην κυβέρνηση.
Ειδικότερα, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τα αποτελέσματα της διαπραγμάτευσης καταλογίζει στην κυβέρνηση ότι «υπέγραψαν στις 27 Φεβρουαρίου την τετράμηνη παράταση της δανειακής σύμβασης, χωρίς νομοθετική εξουσιοδότηση και την κρύβουν από τη Bουλή», προκειμένου, όπως είπε, «να μην φανεί ότι υπέγραψαν το ίδιο κείμενο με την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά μακάρι να σταματούσε εδώ το πρόβλημα». Ο κ. Βενιζέλος συμπλήρωσε ότι «προσετέθη ένας πολύ σκληρός όρος: Τους πήραν μέσα από τα χέρια τα 11 δισ. του αποθεματικού του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, την ώρα που η χώρα έχει οξύτατες ταμειακές ανάγκες» και πως τώρα «η κυβέρνηση λέει ότι έδωσε παραπάνω 1,2 δισ. από αυτά που έπρεπε να δώσει και τα ζητάει πίσω και εκλιπαρεί».
Ο κ. Βενιζέλος ερωτά «ποιος έχει την ευθύνη για αυτή την αφαίρεση των 11 δισεκατομμυρίων» και εάν «έχει καταλάβει η κυβέρνηση ότι αυτά θα δοθούν για ανακεφαλαιοποίηση και εκκαθάριση τραπεζών με τους νέους σκληρούς όρους και όχι με τους παλιούς ειδικούς όρους των δύο προηγούμενων ανακεφαλαιοποιήσεων». «Ανοίγουν τεράστια θέματα, όχι απλώς λαθών, αλλά ευθυνών», υποστήριξε ο κ. Βενιζέλος.
Διευκρινίσεις του ΤΧΣ
για την επιστροφή των μη
χρησιμοποιηθέντων ομολόγων του EFSF
Διευκρινίσεις αναφορικά με το ζήτημα της επιστροφής των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων του EFSF έδωσε σήμερα με εκτενή του ανακοίνωση το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (TΧΣ). Ταυτόχρονα η διευθύνουσα σύμβουλος του ΤΧΣ Αναστασία Σακελλαρίου, σε δήλωσή της, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «η επιστροφή των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων ήταν μια ρητή απαίτηση του Eurogroup, η οποία μείωσε ισόποσα το δημόσιο χρέος διατηρώντας παράλληλα τη δυνατότητα για δανεισμό εκ νέου του ποσού αυτού για τον ίδιο σκοπό, δηλαδή αποκλειστικά για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών».
Αναλυτικότερα το ΤΧΣ επισημαίνει στην ανακοίνωσή του:
«Το ΤΧΣ ιδρύθηκε το 2010, στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Οικονομικής Προσαρμογής για την Ελλάδα, με αρχικό κεφάλαιο 1.500 εκατ. ευρώ σε μετρητά. Μετά την απόφαση του Eurogroup της 21ης Φεβρουαρίου 2012 το EFSF εισέφερε στο ΤΧΣ το συνολικό ποσό 48.200 εκατ. ευρώ με τη μορφή ομολόγων του EFSF.
Πέραν των κεφαλαιακών εισφορών, το ΤΧΣ είχε εισροές σε μετρητά ύψους 2.124 εκατ. ευρώ από αμοιβές αναδοχής από τις τράπεζες, τόκους καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος, πληρωμή τοκομεριδίων ομολόγων του EFSF, εξάσκηση των Warrants από επενδυτές, (v) έσοδα από εκκαθαρίσεις και εφάπαξ καταβολή από τις συστημικές τράπεζες.
Στο πλαίσιο του σκοπού του, το ΤΧΣ χρησιμοποίησε για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση των τραπεζών το συνολικό ποσό των 39.952 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα: 37.267 εκατ. ευρώ σε ομόλογα, 1.500 εκατ. ευρώ σε μετρητά από το αρχικό μετοχικό του κεφάλαιο και 1.185 εκατ.ευρώ σε μετρητά από ταμειακές του εισροές.
Στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου 2015 αποφασίστηκε ότι όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα του EFSF, τα οποία κατείχε το ΤΧΣ, επιστρέφονται άμεσα στον EFSF. Τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα ανέρχονταν στο ποσό των 10.933 εκατ. ευρώ (δηλαδή η διαφορά μεταξύ 48.200 εκατ. ευρώ που έλαβε το ΤΧΣ από τον EFSF αφαιρουμένων των 37.267 εκατ. ευρώ που χρησιμοποιήθηκαν από το ΤΧΣ).
Σε υλοποίηση της ως άνω απόφασης του Eurogroup η Κύρια Σύμβαση Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) τροποποιήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 2015 βάσει της τρίτης Τροποποιητικής Σύμβασης. Το ΤΧΣ είχε επομένως την υποχρέωση να επιστρέψει όλα τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα στον EFSF μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2015. Η επιστροφή ποσού μικρότερου από το συνολικό ποσό των 10.933 εκατ. ευρώ θα αποτελούσε ουσιώδη παράβαση της Κύριας Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης (MFFA) και της απόφασης του Eurogroup».
Δήλωση Αν. Σακελλαρίου
Η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΤΧΣ, Αναστασία Σακελλαρίου, σε δήλωση της επισημαίνει ότι «η χρήση των πόρων του ΤΧΣ ήταν η δέουσα, βάσει των ενδεδειγμένων πρακτικών συνετούς διαχείρισης διαθεσίμων, λαμβανομένων υπόψη των πληρωμών τοκομεριδίων που λάμβανε το ΤΧΣ από τα ομόλογα του EFSF σε αντίθεση με τα χαμηλά ή μηδενικά έσοδα από τους τόκους των καταθέσεών του στην Τράπεζα της Ελλάδος. Η επιστροφή των μη χρησιμοποιηθέντων ομολόγων ήταν μια ρητή απαίτηση του Eurogroup, η οποία μείωσε ισόποσα το δημόσιο χρέος διατηρώντας παράλληλα τη δυνατότητα για δανεισμό εκ νέου του ποσού αυτού για τον ίδιο σκοπό, δηλαδή αποκλειστικά για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών. Δεδομένης της αποκλειστικής τους χρήσης, η επιστροφή των ομολόγων δεν περιόρισε τους συνολικά διαθέσιμους πόρους για το σκοπό αυτό. Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής επιστροφής των ομολόγων, και με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον του Ελληνικού Δημοσίου, αναδείξαμε προς τον EFSF ότι τα μη χρησιμοποιηθέντα ομόλογα υπερέβαιναν σε αξία τη διαφορά του συνόλου των εισφερθέντων κεφαλαίων από το συνολικό χρησιμοποιηθέν ποσό για ανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανση τραπεζών. Ετέθη συνεπώς το εύλογο αίτημα διαφοροποίησης και επιστροφής του ποσού των Euro1.185 εκατ. ώστε να διαμορφωθεί η κατάσταση όπως θα ήταν εάν για τις σχετικές εκταμιεύσεις είχαν χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά ομόλογα του EFSF».
Κυρ. Μητσοτάκης:
Κίνδυνος χρεοκοπίας
έως το Πάσχα
Τον κίνδυνο χρεοκοπίας έως το Πάσχα επεσήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καλώντας παράλληλα την κυβέρνηση να αποστείλει τη λίστα των μεταρρυθμίσεων το συντομότερο δυνατό.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, σχολίασε πως η αναμονή για τη λίστα των μεταρρυθμίσεων έχει «παγώσει» την οικονομία, δημιουργώντας μεγάλες ανησυχίες για τον τουρισμό. «Τα λεφτά τελειώνουν έως το Πάσχα», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, ενώ ερωτηθείς για το αν υπάρχει κίνδυνος χρεοκοπίας απάντησε θετικά και κάλεσε την κυβέρνηση να στείλει τη λίστα των μεταρρυθμίσεων το συντομότερο δυνατό.
Ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε την κυβέρνηση να φέρει το κείμενο της επέκτασης της δανειακής σύμβασης στη Βουλή, αναφέροντας πως η ΝΔ θα ψήφιζε ένα τέτοιο κείμενο και πως ο ΣΥΡΙΖΑ φοβάται τις απώλειες στο εσωτερικό του, γι αυτό και δεν προβαίνει σε μία τέτοια κίνηση.
Καραγκούνης: Ας τελειώνουν
τα ψέματά τους γιατί
η οικονομία δεν αντέχει άλλο
Ο Εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κώστας Καραγκούνης, απαντώντας στον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γ. Σακελλαρίδη, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
Ο κ. Σακελλαρίδης το μόνο που κατάλαβε επιτέλους, είναι αυτό για το οποίο τους κατηγορούμε: Ότι έχουν υπογράψει μνημόνιο που το κρατάνε κρυφό και που δεν μπορούν να το εφαρμόσουν, γιατί φοβούνται τους δικούς τους.
Ως προς τις ανοησίες περί διαδικτύου, ακόμα και ο δικός τους αντιπρόεδρος της Βουλής, καθώς και άλλα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, έλεγαν ότι δεν υπάρχουν δικές τους υπογραφές στην επέκταση της συμφωνίας. Να όμως, που υπάρχουν και φαρδιές πλατιές μάλιστα.
Μέχρι σήμερα, υποστηρίζουν ότι δεν έχουν υπογράψει το μνημόνιο. Να που η σύμβαση συνδέεται ρητά και άμεσα με το μνημόνιο, πράγμα που το υπογραμμίζουν σε επιστολές τους και οι οργανισμοί της Τρόικας.
Ας τελειώσουν επιτέλους, τα πολλών ειδών ψέματά τους, γιατί η οικονομία μας δεν αντέχει άλλο.
Ταραχή στο Μαξίμου
για τις δηλώσεις Βαρουφάκη
περί ρήξης
Απορίες, αμηχανία στο Μαξίμου και αντιδράσεις από την πλευρά βουλευτών της αντιπολίτευσης, αλλά και της συμπολίτευσης, προκάλεσε η φράση του Γιάννη Βαρουφάκη περί ρήξης, χθες στα Χανιά.
Πλήθος κόσμου είχε συρεύσει για να γνωρίσει και να φωτογραφηθεί με τον υπουργό Οικονομικών, ο οποίος ακούγοντας μια γυναίκα να του λέει "είμαστε μαζί σας", αποκρίθηκε αυθόρμητα "αλλά να είστε και μετά τη ρήξη όμως, έ;".
"Δεν ξέρω τι ακριβώς εννοούσε" σχολίασε στον ρ/σ Παραπολιτικά ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και αντιπρόεδρος της Βουλής Αλέξης Μητρόπουλος, προσθέτοντας: "Ρήξη στο μυαλό του Τσίπρα δεν υπάρχει, ρήξη σε εμάς δεν υπάρχει. Υπ' αυτή την έννοια, θεωρούμε ότι εδώ που έφτασε το ελληνικό ζήτημα και οι εταίροι θέλω να πιστεύω ότι θα καταλάβουν ότι και τη ρευστότητα πρέπει να δώσουν και ότι σε μέτρα περαιτέρω εξαθλίωσης της κοινωνίας δεν πρέπει να επιμένουν".
Τρεις βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας -οι κύριοι Χαρακόπουλος, Τσιάρας και Τζαβάρας- ζήτησαν εξηγήσεις για τη φράση περί "ρήξης" του Γιάνη Βαρουφάκη με ερώτησή τους προς τον υπουργό.
Ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης δήλωσε: "Εάν ο κ. Βαρουφάκης λέει 'ακολουθήστε μας στη ρήξη με τα συμφέροντα, με τις συντεχνίες, με το παλιό σύστημα για να αλλάξουμε τη χώρα', εμείς είμαστε μαζί του. Αν εννοεί 'ακολουθήστε μας στη ρήξη με τους εταίρους μας', είναι μόνος του. Κυριολεκτικά μόνος του. Ελάχιστοι Έλληνες θα ακολουθήσουν μια τέτοια πολιτική, μια πολιτική δηλαδή σύγκρουσης με την Ευρώπη".
Για "αμήχανο και αντιφατικό τρόπο με τον οποίο εξακολουθεί να κινείται το κυβερνητικό στρατόπεδο" έκανε λόγο ο Ευάγγελος Βενιζέλος, επικαλούμενος μεταξύ άλλων τη φράση του ΥΠΟΙΚ. "Κάποιοι εξακολουθούν να μιλούν για επικείμενη ρήξη" είπε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, αποδίδοντας μάλιστα τη φράση Βαρουφάκη σε ενόχληση για το γεγονός ότι ήταν απών από το ταξίδι του πρωθυπουργού στο Βερολίνο.
Σακελλαρίδης: «Οι μεταρρυθμίσεις
που θα καταθέσει η κυβέρνηση
στο Eurogroup αποσκοπούν στο
να πάρει ανάσα η
ελληνική οικονομία και κοινωνία»
«Βρισκόμαστε στη φάση που η ελληνική κυβέρνηση έχει προετοιμάσει αυτήν τη στιγμή το σχέδιο των μεταρρυθμίσεων, το οποίο θα καταθέσει στο Eurogroup. Περιλαμβάνει βασικές δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης και κάποιες βασικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες αποσκοπούν στο να πάρει ανάσα και η ελληνική οικονομία και η ελληνική κοινωνία», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γαβριήλ Σακελλαρίδης, μιλώντας στον ραδιοσταθμό «Βήμα FM».
«Η θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι ότι δεν μπορούμε να αναλάβουμε επιπλέον μέτρα, τα οποία να επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων», τόνισε ο κ. Σακελλαρίδης, εξηγώντας τις θέσεις της κυβέρνησης στη διαπραγμάτευση, και πρόσθεσε: «Σίγουρα, στο επίπεδο του ασφαλιστικού δεν συζητάμε αυξήσεις ορίων ηλικίας στα 67. Η ελληνική κυβέρνηση έχει ετοιμάσει ένα σχέδιο διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που αφορούν σε σημαντικά ζητήματα και σε σχέση με το φορολογικό πλαίσιο, με ζητήματα φορολογικής διοίκησης, έτσι ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη απόδοση και μεγαλύτερη εισπραξιμότητα εσόδων... Δεν είναι στους σκοπούς της ελληνικής κυβέρνησης να μιλήσει για άλλες κλίμακες στον συντελεστή του ΦΠΑ».
Για την τηλεδιάσκεψη του Euro-working Group και το 1,2 δισ. ευρώ του ΤΧΣ είπε: «Υπάρχουν γραφειοκρατικές ερμηνείες και αγκυλώσεις, οι οποίες δεν επέτρεψαν την άμεση εκταμίευση ενός ποσού, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί νέο δάνειο... Θέλουν να ληφθεί η απόφαση από το ΔΣ του EFSF. Όταν ληφθεί η απόφαση από το ΔΣ του EFSF πιστεύω δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα και θα επιστρέψουν τα χρήματα αυτά στο κάτοχό τους».
Σε ερώτηση για την παρέλαση και τα συνθήματα των ΟΥΚ είπε ότι τον ενόχλησαν «τα διάφορα συνθήματα που ακούστηκαν από διάφορες ομάδες παρελαυνόντων- δεν ξέρω από ποιους ήταν» και επισήμανε: «Τέτοια συνθήματα είναι καταδικαστέα από την ελληνική κυβέρνηση και προφανώς φαντάζομαι και οι αρμόδιες υπηρεσίες θα κάνουν τα απαραίτητα, έτσι ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια πράγματα».
Τέλος, για την υπόθεση Κατρούγκαλου τόνισε πως ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει δώσει ο ίδιος τις απαντήσεις, «για τις οποίες είναι καλυμμένος από όλες τις πλευρές, επομένως για την ελληνική κυβέρνηση δεν τίθεται κανένα ζήτημα για τον κ. Κατρούγκαλο».
Μαξ Οτε: Πιο εύκολη
η διάσωση του ευρώ
αν αποχωρούσαν
Ελλάδα, Ισπανία και Πορτογαλία
Την άποψη ότι η κρίση του ευρώ είναι άλυτη, αλλά το ευρώ δεν έχει χαθεί και μία διάσωσή του θα ήταν πιο εύκολη εάν, αντί των μέτρων που έχουν ληφθεί έως τώρα, αποχωρούσαν από αυτό η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία, εκφράζει ο Γερμανο-Αμερικανός οικονομολόγος, συγγραφέας και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Γκρατς στην Αυστρία, Μαξ Ότε.
Μιλώντας σε δημόσια συζήτηση στο Ίνσμπρουκ, μαζί με τον επίσης γνωστό Γερμανό συγγραφέα και νομικό, Κάρλος Γκεμπάουερ (συγγραφέα του βιβλίου «Σώστε την Ευρώπη από την ΕΕ»), ο Μαξ Ότε -ο οποίος ήδη, το 2006, είχε προβλέψει την κατάρρευση των χρηματιστηρίων- χαρακτήρισε τη σημερινή σταθερότητα του ευρώ ως «εξαγορασμένη» και είπε: «Έχουμε κρατήσει στη ζωή την οικονομία, με φθηνό χρήμα».
Παραπέμποντας στη χρηματοδοτική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και στις βοήθειες προς κράτη και τράπεζες, επισήμανε ότι αυτή η πολιτική απλώς καθυστερεί την κατάρρευση του κοινού νομίσματος και ότι «η κρίση του ευρώ είναι άλυτη, τα χρέη αυξάνονται, η ανεργία είναι υψηλή, το ευρώ πάντως θα αντέξει για ακόμη τρία έως τέσσερα χρόνια».
Κατά την άποψή του, «το ευρώ δεν έχει ακόμη χαθεί» και θα ήταν πιο εύκολη η διάσωσή του εάν, αντί των μέτρων που έχουν παρθεί γι' αυτό έως τώρα, αποπέμπονταν από αυτό η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία, θέση που συμμερίστηκε στη δημόσια συζήτηση στο Ίνσμπρουκ και ο Κάρλος Γκεμπάουερ, ο οποίος παρατήρησε ότι θα μπορούσε να φανταστεί ένα «παράλληλο» νόμισμα για τις χώρες που αντιμετωπίζουν κρίση.
Πρόσφατα, σε συνέντευξή του στην αυστριακή εφημερίδα «Ντερ Στάνταρντ», ο Μαξ Ότε είχε διατυπώσει τη θέση πως τα προγράμματα βοήθειας προς την Ελλάδα δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα παρά μόνο την πρόκληση αναταραχής στην Ευρώπη και πως οι μόνοι που επωφελήθηκαν ήταν οι δανειστές, οι τράπεζες και οι πολύ πλούσιοι.
Ο ίδιος είχε υποστηρίξει ότι η κατάσταση στην Ελλάδα συνεχίζει να είναι άσχημη και, όπως είχε πει, φυσικά θα ήταν καλύτερο να είχε υπάρξει ήδη από την αρχή μια καθαρή διευθέτηση, με διαγραφή χρέους, έξοδο από το ευρώ και κατόπιν στήριξη ή υποστήριξη της οικονομίας «και όχι των δανειστών», και αυτό θα είχε στοιχίσει ίσως 150 δισ. ευρώ και δεν θα υπήρχε πλέον σήμερα αυτό το πρόβλημα.
Είχε ταχθεί σαφώς υπέρ μιας διαγραφής του μεγαλύτερου μέρους του ελληνικού χρέους και είχε υπενθυμίσει πως και για τη Γερμανία, η οποία ήταν τότε σε άσχημη οικονομική κατάσταση, έγινε μια διεθνής διαγραφή χρέους το 1953, με τη Συμφωνία του Λονδίνου που είχαν υπογράψει πολλές χώρες, ανάμεσά τους και η Ελλάδα.
Bloomberg: Οι ημερομηνίες
σταθμοί για την Ελλάδα
μέχρι τις 20 Αυγούστου
«Η χώρα αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να μην μπορέσει να εξασφαλίσει επαρκή κεφάλαια για να πληρώσει τα χρέη της», μεταδίδει το οικονομικό πρακτορείο
Η Ελλάδα προσπαθεί να επιταχύνει την εκταμίευση της οικονομικής βοήθειας από τους εταίρους της, την ώρα που τα ταμεία είναι μείον και βρίσκεται έξω από την αγορά ομολόγων, τονίζει σε δημοσίευμα του το οικονομικό πρακτορείο Bloomberg, σημειώνοντας πως η «η χώρα αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να μην μπορέσει να εξασφαλίσει επαρκή κεφάλαια για να πληρώσει τα χρέη της».
Το Bloomberg παρουσιάζει τις ημερομηνίες που είναι οι πιο σημαντικές για την Ελλάδα μέχρι τον Αύγουστο:
30 Μαρτίου: Η ελληνική κυβέρνηση έως την ημερομηνία αυτή μπορεί να υποβάλει πλήρη κατάλογο προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να εξασφαλίσει περισσότερα κεφάλαια διάσωσης. Ο στόχος τήρησης της προθεσμίας είναι να επιταχυνθεί η εκταμίευση ρημάτων από το πρόγραμμα που συμφωνήθηκε τον Φεβρουάριο, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο χορήγησαν παράταση τεσσάρων μηνών στην υφιστάμενη συμφωνία διάσωσης.
9 Απριλίου: Η Ελλάδα θα πρέπει να καταβάλει προς το ΔΝΤ 360 εκατομμύρια σε Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα (SDRs). Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 458 εκατομμύρια ευρώ.
14 Απριλίου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 1,4 δισ. ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
17 Απριλίου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 1 δισ. ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
Τέλος Απριλίου: Στο πλαίσιο της συμφωνίας παράτασης του Φεβρουαρίου, η Ελλάδα πρέπει να παράσχει περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις που έχει υποσχεθεί και αυτές θα πρέπει να εγκριθούν από την ΕΚΤ, το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
8 Μαΐου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 1,4 δισ. ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
12 Μαΐου: Η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει την μεγαλύτερη πληρωμή του μήνα -περίπου 601 εκατομμύρια σε Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα προς το ΔΝΤ. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 763 εκατομμύρια ευρώ.
15 Μαΐου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 1,4 δισ. ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
5 Ιουνίου: Η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει μια πληρωμή της τάξης των 240 εκατομμυρίων σε Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα στο ΔΝΤ. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 305 εκατομμύρια ευρώ.
12 Ιουνίου: Η Ελλάδα θα πρέπει να προβεί σε πληρωμή περίπου 270 εκατομμυρίων σε Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα στο ΔΝΤ. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 344 εκατομμύρια ευρώ.
12 Ιουνίου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 3,6 δισ ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
16 Ιουνίου: Η Ελλάδα θα πρέπει να προβεί σε πληρωμή περίπου 451 εκατ. ευρώ σε Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα στο ΔΝΤ. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 573 εκατομμύρια ευρώ.
19 Ιουνίου: Η Ελλάδα θα πρέπει να προβεί σε πληρωμή περίπου 270 εκατ. ευρώ σε Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα στο ΔΝΤ. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 344 εκατομμύρια ευρώ.
19 Ιουνίου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 1,6 δισ ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
Τέλος Ιουνίου: Λήγει η παράταση για την «Κύρια Σύμβαση Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης», όπως είναι γνωστή στην Ελλάδα η επέκταση της δανειακής σύμβασης.
10 Ιουλίου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 2 δισ. ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
13 Ιουλίου: Η Ελλάδα θα πρέπει να προβεί σε πληρωμή περίπου 360 εκατ. ευρώ σε Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα στο ΔΝΤ. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 458 εκατομμύρια ευρώ.
20 Ιουλίου: Ωριμάζουν ελληνικά ομόλογα αξίας 3,5 δισ. ευρώ που κατέχει η ΕΚΤ.
8 Αυγούστου: Η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει πάνω από 1 δισ. ευρώ σε έντοκα γραμμάτια.
20η Αυγούστου: Ωριμάζουν ελληνικά ομόλογα ύψους 3,2 δισ. ευρώ που κατέχει η ΕΚΤ.
Eurobank:
Η παραγωγικότητα παραμένει στάσιμη
Η ενίσχυση της απασχόλησης και η πτώση της ανεργίας δεν αρκούν για την ανάκαμψη της οικονομίας, επισημαίνουν στο τελευταίο εβδομαδιαίο δελτίο τους «7 ημέρες ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» οι αναλυτές της Eurobank Research, οι οποίοι θεωρούν ανησυχητικό στοιχείο το γεγονός ότι η παραγωγικότητα παραμένει στάσιμη.
Αναλυτικότερα, όπως σημειώνουν, ο δείκτης της παραγωγικότητας της εργασίας (προϊόν ανά άτομο) ύστερα από τη μεγάλη πτώση που σημείωσε την τετραετία 2007-2011, κατέγραψε μια μικρή αύξηση το 2012 και για τα επόμενα δύο χρόνια (2013, 2014) παρέμεινε στάσιμος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) το πραγματικό (σταθερές τιμές) Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν κατά τη διάρκεια της περιόδου 2007-2013 μειώθηκε κατά 66,25 δισ. ευρώ. Την ίδια περίοδο, η συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης, της δημόσιας κατανάλωσης και των επενδύσεων (ακαθάριστος σχηματισμός πάγιου κεφαλαίου) ήταν της τάξης των -39,43, -10,80 και -39,99 δισ. ευρώ αντίστοιχα.
Από την πλευρά του εξωτερικού τομέα, δηλαδή των συναλλαγών της ελληνικής οικονομίας με τις οικονομίες των χωρών από την αλλοδαπή, οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 4,97 δισ. ευρώ και οι εισαγωγές κατά 32,65 δισ. ευρώ.
Ως γνωστό τα προαναφερθέντα στοιχεία αφορούν τον τομέα της ζήτησης. Ωστόσο, όταν εξετάζουμε την πορεία των μακροοικονομικών μεταβλητών μιας οικονομίας, είτε σε περιόδους ύφεσης είτε σε περιόδους άνθησης, είναι χρήσιμο εκτός από τον τομέα της ζήτησης να διερευνούμε και τον τομέα της προσφοράς.
Ως παραγωγικότητα της εργασίας ορίζουμε το πραγματικό προϊόν ανά απασχολούμενο άτομο. Στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας, η μείωση της απασχόλησης τη χρονική περίοδο 2007-2011 (-470 χιλ. άτομα) συνοδεύτηκε και από σημαντική πτώση της παραγωγικότητας ανά απασχολούμενο. Δηλαδή, όχι μόνο μειώθηκε ο αριθμός των εργαζομένων αλλά επιπρόσθετα σημείωσε πτώση και η παραγωγικότητά τους.
Το 2012 καταγράφηκε μια μικρή αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας και για τα επόμενα δύο χρόνια (2013, 2014) υπήρξε στασιμότητα. Παράλληλα, η απασχόληση μειώθηκε κατά 520 χιλ. άτομα. Συνεπώς, για την χρονική περίοδο 2011-2014, η μείωση της απασχόλησης δεν συνοδεύτηκε και από μείωση της παραγωγικότητας.
Με βάση αυτά τα στοιχεία καταλήγουμε στο παρακάτω συμπέρασμα: υπό το πρίσμα της προσφοράς, η πτώση της οικονομικής δραστηριότητας την περίοδο 2007-2011 ήταν αποτέλεσμα ενός συνδυασμού μειωμένης παραγωγικότητας της εργασίας και μειωμένης απασχόλησης. Για τα έτη 2012 και 2013, η αρνητική επίδραση της παραγωγικότητας της εργασίας εξαλείφθηκε και η μείωση του ΑΕΠ προήλθε κυρίως λόγω μείωσης της απασχόλησης.
Η παραγωγικότητα της εργασίας αποτελεί θετική συνάρτηση δύο βασικών παραγόντων: 1ον του δείκτη αποτελεσματικότητας της χρήσης των παραγωγικών συντελεστών και 2ον του φυσικού κεφαλαίου ανά εργαζόμενο. Όσο αυξάνεται η αποτελεσματικότητα της χρήσης των παραγωγικών συντελεστών τόσο αυξάνεται η παραγωγικότητα της εργασίας. Όσο αυξάνεται το κεφάλαιο ανά άτομο τόσο πιο παραγωγικός γίνεται ο απασχολούμενος.
Στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας η πτώση της παραγωγικότητας της εργασίας για το διάστημα 2007-2011 είναι πιθανό να εξηγείται από τον μειωμένο βαθμό εκμετάλλευσης του κεφαλαίου, π.χ. μηχανές, κτήρια, εργοστάσια σε αδράνεια, και από τη χειροτέρευση της αποτελεσματικότητας της χρήσης των παραγωγικών συντελεστών, π.χ. λόγω χειροτέρευσης των συνθηκών στις υπηρεσίες χρηματοπιστωτικής
διαμεσολάβησης ή λόγω δημιουργίας κινήτρων για μη αποδοτική χρήση του παραγωγικού συντελεστή της εργασίας (υψηλή φορολογία, αβεβαιότητα κτλ.).
Τέλος, αξίζει να αναφέρουμε πως η ελληνική οικονομία σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ισπανία και την Πορτογαλία παρουσίασε τη μεγαλύτερη πτώση στο δείκτη της παραγωγικότητα της εργασίας. Επιπλέον σε όλες τις υπόλοιπες οικονομίες ο συγκεκριμένος δείκτης επέστρεψε ή ξεπέρασε τα επίπεδα των τιμών που είχε το 2007 ενώ στην περίπτωση της Ελλάδας παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα.
Αυτό το φαινόμενο της στασιμότητας της παραγωγικότητας κρίνεται ως ανησυχητικό και αποδεικνύει ότι για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας δεν αρκεί μόνο η ενίσχυση της απασχόλησης και η πτώση της ανεργίας.
Γιατί η ΕΚΤ δεν
αγοράζει ελληνικά ομόλογα;
Ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Μάριο Ντράγκι, επανέλαβε σήμερα ότι η κεντρική τράπεζα της Ευρωζώνης δεν μπορεί να αγοράσει ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο του σχετικού προγράμματος που υλοποιεί, εξηγώντας ότι η εξαίρεση της Ελλάδας οφείλεται σε τρεις λόγους.
«Η ΕΚΤ (το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης) δεν αγοράζει ελληνικά ομόλογα για τρεις λόγους. Ο πρώτος είναι ότι δεν αγοράζει ομόλογα χωρών που βρίσκονται σε πρόγραμμα με το ΔΝΤ και την Κομισιόν, όταν δεν έχει ολοκληρωθεί η αναθεώρηση του προγράμματος αυτού. Οπως ξέρετε, στην Ελλάδα η αναθεώρηση του προγράμματος εκκρεμεί», δήλωσε ο κ. Ντράγκι.
Οι άλλοι δύο λόγοι, σύμφωνα με τον κ. Ντράγκι, είναι ότι η πιστοληπτική διαβάθμιση της χώρας είναι πολύ χαμηλή και, επιπλέον, η ΕΚΤ δεν μπορεί να αγοράσει ομόλογα από μια χώρα πάνω από ένα συγκεκριμένο ποσοστό, για να μη «φτάσει στο σημείο να γίνει ο μεγαλύτερος πιστωτής» μιας χώρας.
Ο Μάριο Ντράγκι, σε ομιλία του στην ιταλική Βουλή, διέψευσε επίσης ότι η πολιτική ποσοτικής χαλάρωσης που εφαρμόζει ο θεσμός αποθαρρύνει την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
«Ορισμένοι θεωρούν ότι η νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας λειτουργεί αποθαρρυντικά σε ό,τι αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Εμείς όμως έχουμε την αντίθετη άποψη: η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δημιουργεί τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για να γίνουν πράξη οι διαρθρωτικές αυτές μεταρρυθμίσεις», υποστήριξε ο Ντράγκι.
«Οι κανόνες δημοσιονομικής σταθερότητας της Ευρωζώνης δεν έχουν τηρηθεί επανειλημμένα, θέτοντας την αμοιβαία εμπιστοσύνη υπό πίεση με μεγάλη ένταση», τόνισε ο Ντράγκι, τονίζοντας ότι τα κράτη μέλη της Ευρωζώνης πρέπει να εφαρμόσουν τους κανόνες και να δημιουργήσουν μηχανισμούς που θα το εγγυώνται.
Ακόμη, αναφερόμενος στο πρόγραμμα αγοράς κυρίως κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ, ο Ντράγκι εκτίμησε ότι θα συμβάλει στην ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρωζώνη.
«Οι προοπτικές ανάπτυξης είναι σήμερα πιο ευνοϊκές από ό,τι τα τελευταία χρόνια», είπε ο Ντράγκι και πρόσθεσε ότι υπάρχουν ενδείξεις που κατατείνουν στο ότι «η ασθενική και ανισόμετρη οικονομική ανάκαμψη μπορεί να αποκτήσει ισχύ και σταθερότητα».
«Η νομισματική πολιτική ενισχύει την κυκλική ανάκαμψη. Επιμένω στη λέξη "κυκλική", διότι η ανάκαμψη δεν είναι δομική», επισήμανε ο Ντράγκι, υπονοώντας μακροπρόθεσμα προβλήματα όπως η ανεργία.
Παράλληλα, ο Ντράγκι σημείωσε ότι «η Ένωση δεν σχεδιάστηκε ως ένας χώρος στον οποίο συνυπάρχουν διαρκείς οφειλέτες και διαρκείς δανειστές» και τόνισε ότι χρειάζεται έστω μια «κυκλική οικονομική ανάκαμψη» και πως «πρέπει να συνδυαστεί η ανάγκη της αποτελεσματικότητας με εκείνη της πιο δίκαιης κατανομής, ώστε κανείς να μην μείνει πίσω».
Ακόμη, ο Ντράγκι ενθάρρυνε τις προσπάθειες της Ιταλίας και άλλων χωρών να μειώσουν το ύψος του ποσού των μη εξυπηρετούμενων δανείων των τραπεζών, που έχει παραλύσει τον δανεισμό και δημιουργεί ένα εμπόδιο για την επάνοδο στην ανάπτυξη, όπως τόνισε.