Επιχειρηματικότητα “στο Πόδι και στα Γρήγορα” …
“ Στην Ελλάδα, δεν τον αγαπούμε τον συστηματικό και συνεκτικό στρατηγικό σχεδιασμό… Προτιμούμε, μάλλον, τον “αυθορμητισμό”, το “βλέπουμε και κάνουμε” και το “όλα καλά θα πάνε, βρε αδερφέ”…
“Όλα στο πόδι και στα γρήγορα…”… Με “μπαλώματα”…
Και αυτό, από ό,τι φαίνεται, όχι μόνον οι επιχειρήσεις μας, μεγάλες, μικρές και μεσαίες…
Κάποιος θα έλεγε “ακόμα και τα κόμματα μας”, ε;… Γιατί;…
Ας το σκεφτούμε, με αφορμή τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις μας… ”
Μικρό απόσπασμα απο το βιβλίο του Δρα Χάρη Βλάδου
“ Τα «συνήθη» εμπόδια στον συστηματικό επιχειρηματικό σχεδιασμό, στην ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση…
Και όμως, παρόλη την σχετικά εύκολη κατανόηση των ωφελειών που μπορούν να προκύψουν από την συστηματική χρήση της λογικής του επιχειρηματικού σχεδιασμού, πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην σημερινή Ελλάδα της κρίσης δείχνουν, ακόμα και σήμερα, απρόθυμες και διστακτικές στην ενεργή αποδοχή του ως βασικού εργαλείου στην λειτουργική καθημερινότητα τους. Τα εμπόδια στην αφομοίωση του είναι ποικίλα και διάφορα.
Τα κυριότερα εξ΄αυτών εντοπίζονται, με βάση τα δεδομένα του πεδίου μας, στα εξής:
Πρώτο και, ίσως, το σημαντικότερο εμπόδιο στην εμπέδωση συστηματικών μεθόδων επιχειρηματικού σχεδιασμού στο εσωτερικό της μικρομεσαίας επιχείρησης στην Ελλάδα είναι η παραδοσιακή «καταφερτζίδικη» κουλτούρα της: «Τι να τα κάνουμε τόσα χαρτιά και τόσα νούμερα; Πανεπιστήμιο είμαστε εδώ;»… Ναι, στην τυπική ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση συνεχίζει να κυριαρχεί, δυστυχώς, το πνεύμα του «καθαρού επιχειρηματικού ενστίκτου» και της στρατηγικής τύπου «εφτασφράγιστο μυστικό» στην σκέψη του επιχειρηματία… Ολόκληρο το «σχέδιο», πολύ συχνά, βρίσκεται απλώς στο «κεφάλι του αφεντικού»… Ίσως, απλώς, και σε κάποιους «λιτούς» προϋπολογισμούς του, σε κάποια πρόχειρα χαρτιά ή ακόμα και στο πίσω μέρος των πακέτων των τσιγάρων του. Δεν είναι, λοιπόν, καθόλου σπάνιο στον χώρο των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων τα στελέχη να «ψάχνουν στον κάδο απορριμμάτων» για να βρουν στοιχεία αποκρυπτογράφησης των στρατηγικών επιλογών του ιδιοκτήτη…
Επίσης, δεν πρέπει να υποεκτιμούμε τα εμπόδια της «μικρο-πολιτικής» και των μηχανισμών αναπαραγωγής των υπαρχόντων διοικητικών ισορροπιών, μέσα στην τυπική μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση. Το επιχειρηματικό σχέδιο ξεκαθαρίζει αρμοδιότητες, ευθύνες και κριτήρια επιτυχίας και αποτυχίας, για όλους. Δεν βοηθά καθόλου την «λούφα» και την μετακύλιση ευθυνών, σε όλα τα ιεραρχικά επίπεδα…






