Ο μύθος την ναυτιλιακής υπερδύναμης

Σε ειδικό ρεπορτάζ του πρακτορείου Reuters που αναφέρεται στους Έλληνες εφοπλιστές, τονίζεται ότι αν και οι ίδιοι λένε ότι είναι πάρα πολύ μεγάλοι για να φορολογηθούν όπως όλοι οι άλλοι, εάν η Αθήνα εκτιμούσε τα μεγέθη με τον τρόπο που το κάνουν άλλες χώρες, ο κλάδος θα ήταν πολύ μικρότερος.



Την πρώτη κιόλας ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του ως υπουργός ναυτιλίας στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2012 ο Κωστής Μουσουρούλης, δέχθηκε μια επίσκεψη από ένα 90χρονο εφοπλιστή. Ακόμα θυμάται τα λόγια του ηλικιωμένου άνδρα: "Μην ξεχνάτε ότι, ο καλύτερος υπουργός της ναυτιλίας και των θαλάσσιων υποθέσεων είναι ο υπουργός που δεν κάνει τίποτα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Είναι αυτός που μας αφήνει στην ησυχία μας".

Αυτός είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνονται την κατάσταση οι Έλληνες εφοπλιστές. Οι μεγιστάνες που τρέχουν έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους θαλάσσιων στον κόσμο έχουν από καιρό υποστηρίξει ότι αν η Ελλάδα προσπάθησε να τους φορολογήσει, θα φύγουν - και ότι η αναχώρησή τους θα καταστρέψει την οικονομία. Τα τελευταία χρόνια, οι διεθνείς οργανισμοί που έχουν επανειλημμένα διασώσει την Ελλάδα, όπως και οι δανειστές πιέζουν την Αθήνα να ενισχύσει τα φορολογικά της έσοδα απο την ναυτιλία. Οι πλοιοκτήτες έχουν αντισταθεί σε κάθε προσπάθεια να αρθούν οι φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν, και καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε να τους αγγίξει.

«Η ναυτιλία είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας», λέει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, κύρια οργάνωση της ποντοπόρου βιομηχανίας.

Σύμφωνα με την στατιστική υπηρεσία της Ελλάδας, η ναυτιλία συνεισφέρει το 4 τοις εκατό του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ). Όταν συμπεριλαμβάνονται οι σχετικές με την ναυτιλιακή βιομηχανία επιχειρήσεις, το ποσοστό εκτοξεύεται στο 7,5 τοις εκατό του ΑΕΠ το χρόνο. Στις θαλάσσιες μεταφορές ανοικτής θαλάσσης και στα συναφή επαγγέλματα απασχολούνταιι περισσότεροι από 192.000 άτομα. Αυτό είναι το 4 τοις εκατό του συνόλου των Ελλήνων εργαζομένων.

Όμως σύμφωνα με μια ανάλυση του Reuters, τα εταιρικά δεδομένα και τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι, ο ηρωικός ρόλος της ναυτιλίας στην οικονομία της Ελλάδας είναι σε μεγάλο βαθμό ένας μύθος.



Αυτό συμβαίνει γιατί οι Έλληνες πλοιοκτήτες περιλαμβάνουν στα στατιστικά τους, δισεκατομμύρια δολάρια που στην πραγματικότητα ποτέ δεν εισέρχονται στην ελληνική οικονομία. Εάν στην Ελλάδα υπολογίζονταν μόνο οι πληρωμές σε ελληνικές εταιρείες και ιδιώτες - όπως γίνεται και στις άλλες χώρες -, η συμβολή της ναυτιλίας ανοικτής θαλάσσης θα αντιστοιχούσε περίπου στο 1 τοις εκατό του ΑΕΠ.

Στην Ελλάδα, το κόστος των φορολογικών ελαφρύνσεων που χορηγούνται στους εφοπλιστές ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Αν και αυτά τα ποσά είναι μικρά σε σχέση με το χρέος της χώρας, οι περισσότεροι απο τους υπόλοιπους πολίτες της χώρας έπρεπε να σφίξουν το ζωνάρι τους. Η χώρα έχει μειώσει τα επιδόματα ανεργίας κατά ένα πέμπτο, και τις δαπάνες για την υγεία κατά ένα δέκατο, μεταξύ 2009 και 2012, σε αντάλλαγμα για τη διάσωση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Οι αγρότες της χώρας έχουν δει τις φοροαπαλλαγές τους να ψαλιδίζονται και η Ελλάδα αύξησε τους φόρους στους υψηλόμισθους. Για τους μεγιστάνες της ναυτιλίας, από την άλλη πλευρά, οι απαλλαγές τους είναι γραμμένες στο Σύνταγμα.