Οι αισιόδοξοι περιορίζονται στο 5%

“Απαισιόδοξοι σε σχέση με την οικονομική κατάσταση εμφανίζονται 3 στους 4 Έλληνες ενώ οι αισιόδοξοι περιορίζονται στο 5%, στη Χριστουγεννιάτικη έρευνα της Deloitte. Ίδια εικόνα και για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας, καθώς 1 στους 2 Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να είναι απαισιόδοξοι.


Αναφορικά με την παρούσα αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα οι περισσότεροι καταναλωτές αισθάνονται πως έχουν λιγότερα χρήματα να ξοδέψουν, ειδικά οι ερωτηθέντες άνω των 45 ετών.
Η μερίδα των καταναλωτών που αναγνωρίζει ότι έχει λιγότερα χρήματα να ξοδέψει έχει φτάσει το 68%. περισσότερες γυναίκες (73%) παρά άνδρες (63%) δηλώνουν ότι έχουν λιγότερα χρήματα να ξοδέψουν. Ποσοστό 19% των καταναλωτών εκφράζει αισιοδοξία σε σχέση με την αγοραστική δύναμη στο μέλλον δηλώνοντας ότι αναμένει να βελτιωθεί. Σε αντίθεση ποσοστό 35% των καταναλωτών δηλώνουν απαισιοδοξία ενώ το 30% αναμένουν ότι η αγοραστική τους δύναμη θα παραμείνει σταθερή το 2015.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, ότι εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας και της Δανίας, όλες οι υπόλοιπες χώρες που πήραν μέρος στην έρευνα ήταν απαισιόδοξες για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας. Το 2013 μόνο η Γερμανία και η Δανία ήταν αισιόδοξες) περισσότεροι άνθρωποι θεωρούσαν την παρούσα φάσης της οικονομίας θετική). όσον αφορά στη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας, εκτός του Ηνωμένου Βασιλείου και της Δανίας, όλες οι χώρες της έρευνας είναι απαισιόδοξες για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας. Το 2013 μόνο η Δανία ήταν αισιόδοξη.

Όπως ανέφερε ο Δημήτρης Κουτσόπουλος Consulting Managing Partner και Consumer Business Leader της Deloitte στην Ελλάδα, στο πλαίσιο παρουσίασης των αποτελεσμάτων της έρευνας, για τους Ευρωπαίους, η οικονομική κατάσταση στο μέλλον αναμένεται καλύτερη σε σύγκριση με την παρούσα αλλά και με τις περυσινές προσδοκίες. Η Ελλάδα, παρόλο που είναι από τις χώρες με την πιο αρνητική αίσθηση για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας το 2014, παρουσιάζεται πολύ λιγότερο απαισιόδοξη για τη μελλοντική κατάσταση το 2015. Ολόκληρη η Ευρώπη εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο βιώνει μείωση της αγοραστικής δύναμης τα τελευταία χρόνια. Παρά το γεγονός ότι η αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα είναι μειωμένη το 2014 σε σχέση με το 2013, ο ρυθμός μείωσης είναι αρκετά βελτιωμένος σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Αναφορικά με τον χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό, η έρευνα της Deloitte αποκαλύπτει ότι το 2014 οι Ευρωπαίοι καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν, κατά μέσο όρο, 488 ευρώ στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ποσό το οποίο είναι κατά μόλις 3% μειωμένο σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013.

Στην Ελλάδα, οι καταναλωτές δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να ξοδέψουν 406 ευρώ μειώνοντας τον προϋπολογισμό τους κατά 12,5% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013.

Οι Έλληνες καταναλωτές αποδίδουν τον περιορισμό των εξόδων τους την εορταστική περίοδο κυρίως στο γεγονός ότι έχουν μειωθεί τα έσοδά τους (ποσοστό 79%). Επίσης ποσοστό 58% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα καθώς πιστεύει ότι η οικονομική κρίση θα συνεχιστεί. Ποσοστό 44% θα ξοδέψει λιγότερα χρήματα επειδή έχει χρέη.

Τον προϋπολογισμό αυτό θα μοιράσουν σε φαγητό (163 ευρώ), δώρα (162 ευρώ) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (81 ευρώ). Σχετικά με τον καταμερισμό των δώρων των Ελλήνων, ένα 58% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα εντός της οικογένειας (24% στα παιδιά τους, 17% για τον/την σύντροφό τους και 17% για τον εαυτό τους), ενώ 39% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα προς άλλους ενήλικες (22%) και άλλα παιδιά (17%). Ένα 3% αναμένεται να διατεθεί σε φιλανθρωπικές δωρεές.

Τα βιβλία αποτελούν το πιο πιθανό δώρο για φίλους και συγγενείς για τα Χριστούγεννα του 2014 στην Ευρώπη. Τα δώρα που οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι θα προσφέρουν περισσότερο είναι τα ρούχα και τα παπούτσια (45%), τα βιβλία (49%) και τα αρώματα και τα καλλυντικά (33%).

Σχετικά με το χρόνο που θα κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, ελάχιστοι Έλληνες καταναλωτές κάνουν τις αγορές των Χριστουγεννιάτικων δώρων τους πριν το Δεκέμβριο (5%). Η αγοραστική κίνηση φαίνεται ότι ξεκινά την 1η Δεκεμβρίου με το 90% των Ελλήνων καταναλωτών να κάνει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του μέσα στο μήνα.

Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών που αναζητούν πληροφορίες, ιδέες ή καλύτερες τιμές για τα Χριστουγεννιάτικα δώρα μέσω διαδικτύου. Τις χριστουγεννιάτικες αγορές όμως η πλειονότητα των ερωτηθέντων επιλέγει να τις πραγματοποιήσει στα καταστήματα, καθώς η αγοραστική εμπειρία τις γιορτινές μέρες είναι εξίσου σημαντική.

Στην Ελλάδα αυξάνονται οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι κάνουν αγορές από το διαδίκτυο (39% το 2014 εν συγκρίσει με 33% το 2013).

Το 59% των ερωτηθέντων στη χώρα μας δήλωσαν ότι σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν το smartphone ή το tablet τους για αγορές προϊόντων και το 34% δήλωσαν ότι έχουν ήδη κάνει αγορές μέσω των συσκευών αυτών ...”