Ανάπτυξη 2% βλέπει η Alpha Bank στο β΄ εξάμηνο

Για ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ 1,5% και 2% στο β΄ εξάμηνο του 2014 από -0,6% στο α’ εξάμηνο του έτους κάνει λόγο η Alpha Bank στο Εβδομαδιαία Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων υπογραμμίζοντας ότι η ανάκαμψη ενισχύεται από ισχυρούς παράγοντες.






Σύμφωνα με την τράπεζα στους παράγοντες αυτούς περιλαμβάνονται: η εντυπωσιακή αύξηση του εξωτερικού τουρισμού το 2014 για 2ο συνεχόμενο έτος, η θετική πορεία των εισπράξεων από τη ναυτιλία το 2014, η αξιοσημείωτη βελτίωση του οικονομικού και του επενδυτικού κλίματος στη και για τη χώρα και η σταθεροποίηση της ιδιωτικής κατανάλωσης - με επιταχυνόμενη επαν-εισροή και των ιδιωτικών καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, η εντυπωσιακή πορεία της δημοσιονομικής προσαρμογής και η εκ βάθρων αναδιάρθρωση και πλήρης κάλυψη των αναγκών των τραπεζών σε ίδια κεφάλαια που ενισχύουν περαιτέρω το οικονομικό και το επενδυτικό κλίμα, κ.ά. 

Η Alpha Bank σημειώνει εξάλλου ότι η ταχεία επιβράδυνση της πτωτικής πορείας του ΑΕΠ συνεχίστηκε και στο 2ο 3μηνο.2014, αφού η πτώση του περιορίστηκε στο -0,2% σε ετήσια βάση, από -1,1% σε ετήσια βάση στο 1ο 3μηνο.2014 και έναντι της πτώσης κατά -2,3% σε ετήσια βάση στο 4ο 3μηνο.2013.

Με στοιχεία διορθωμένα για την εποχικότητα, εκτιμάται πλέον ότι η ανάκαμψη της οικονομίας ξεκίνησε από το 2ο 3μηνο 2014, με την αύξηση του ΑΕΠ σε 3μηνιαία βάση να είναι για πρώτη φορά θετική. Στο 2ο 3μηνο.2014, μεγαλύτερη του αναμενομένου αρνητική επίπτωση στη μεταβολή του ΑΕΠ φαίνεται ότι είχαν α) η νέα μεγάλη πτώση των επενδύσεων σε κατοικίες, που είχε ήδη αφαιρέσει -1,26 ποσοστιαίες μονάδες από τη μεταβολή του ΑΕΠ σε ετήσια βάση στο 1ο 3μηνο.2014, β) η εκτιμώμενη μεγαλύτερη του αναμενομένου πτώση στη δημόσια κατανάλωση (περί το -2,2%), που σημειωτέον ήταν αυξημένη κατά 0,8% στο 1ο 3μηνο.2014, γ) η νέα σημαντική αύξηση των εισαγωγών αγαθών και υπηρεσιών και ιδιαίτερα η τεράστια αύξηση κατά 131,5% των εισαγωγών πλοίων, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία των εμπορευματικών συναλλαγών της ΕΛΣΤΑΤ και του ισοζυγίου πληρωμών της Τραπέζης της Ελλάδος που αναλύονται στη συνέχεια και δ) η μικρότερη του αναμενομένου θετική επίπτωση στην αύξηση του ΑΕΠ του 2ου 3μήνου.2014 από την αύξηση των αποθεμάτων. Σε κάθε περίπτωση, μεγαλύτερη ευκρίνεια όσον αφορά την εξέλιξη των βασικών μεγεθών του ΑΕΠ θα υπάρξει με την ανακοίνωση των αναλυτικών στοιχείων την 1η Σεπτεμβρίου 2014.

Οι παράγοντες που θα στηρίξουν την αύξηση του ΑΕΠ

Σύμφωνα με την Alpha Bank η σημαντική αύξηση του ΑΕΠ σε ετήσια βάση στο 3ο και στο 4ο 3μηνο.2014, θα στηριχθεί:

(1) Στη σημαντική αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών λόγω της αναμενόμενης σταθεροποίησης των εξαγωγών αγαθών μετά την πτώση τους (με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ) στο 1ο 6μηνο.2014 και της μεγάλης αύξησης των εισπράξεων από τον τουρισμό, την ναυτιλία και τις εξαγωγές λοιπών υπηρεσιών, όπως αναλύεται στη συνέχεια.

(2) Στην αναμενόμενη μικρότερη πτώση σε ετήσια βάση των επενδύσεων σε κατοικίες (λόγω σταθεροποίησης του όγκου των εκδοθεισών αδειών οικοδομών στο 4-μηνο Φεβρ.-Μαΐου 2014) που θα επιτρέψει την επιτάχυνση της αυξητικής πορείας των συνολικών επενδύσεων από το 3ο 3μηνο.2014 με σημαντική αύξηση των επενδύσεων σε λοιπές κατασκευές και σε εξοπλισμό.

(3) Στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης στο 3ο 3μηνο.2014 από τα πολύ χαμηλά επίπεδα του 3ου 3μήνου.2013 και μετά την περαιτέρω βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στο 4ο 3μηνο.2014. Γενικά, οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να προκύψουν κυρίως ως αποτέλεσμα της σημαντικής αύξησης της απασχόλησης που ήδη καταγράφεται στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας από την αρχή του 2014, και της περαιτέρω βελτίωσης του οικονομικού και του επενδυτικού κλίματος στη χώρα που ήδη τον Ιούν.-Ιούλ.2014 διαμορφώνεται σε επίπεδα που επικρατούσαν πριν από την κρίση. Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος (βλέπε το Διάγραμμα στην 1η Σελίδα) και ιδιαίτερα η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχουν ήδη συμβάλλει στη μεγάλη αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων (κατά +33% σε ετήσια βάση στο 2ο 3μηνο.2014) και στην επιτάχυνση της επιστροφής των καταθέσεων στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα.

Ειδικότερα, όσον αφορά την εξέλιξη των καθαρών εξαγωγών κατά το 2ο 3μηνο.2014 και τις προοπτικές για τα επόμενα 3μηνα, σημειώνονται τα ακόλουθα: Οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών σημείωσαν πιθανότατα νέα αύξηση και στο 2ο 3μηνο.2014, έναντι της σημαντικής αύξησής τους κατά +2,2% στο 1ο 3μηνο.2014.  Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι οι συνολικές εισαγωγές αγαθών ήταν αυξημένες στο 1ο 6μηνο 2014 κατά 1,2% σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και κατά 6,07% σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ. Μάλιστα, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ η αύξηση των εισαγωγών αγαθών στο 1ο 6μηνο.2014 οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση των εισαγωγών πλοίων, όπως αναλύεται στη συνέχεια. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ, οι πληρωμές για τουρισμό στο εξωτερικό ήταν αυξημένες κατά 15,5% στο 1ο 6μηνο.2014 και οι πληρωμές για εισαγωγές λοιπών υπηρεσιών ήταν επίσης αυξημένες κατά 10,9%. Μόνο οι πληρωμές για διεθνείς μεταφορές ήταν μειωμένες κατά -5,4% σε αυτό το 6μηνο. Από την άλλη πλευρά, οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών φαίνεται ότι ήταν και πάλι σημαντικά αυξημένες και στο 2ο 3μηνο.2014, μετά την σημαντική αύξησή τους κατά 5,3% στο 1ο 3μηνο.2014. Αυτό οφείλεται αφενός στη μεγάλη αύξηση των εισπράξεων από του εξωτερικό τουρισμό και από τη ναυτιλία (που αναλύονται εκτενέστερα στη συνέχεια), καθώς και από την αύξηση των συνολικών εξαγωγών αγαθών κατά 3,62% και των εισπράξεων από εξαγωγές λοιπών υπηρεσιών κατά 28,5% με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ.


Ειδικότερα, η ανακοίνωση των στοιχείων του ισοζυγίου πληρωμών για τον Ιούνιο.2014 δείχνει ότι η αύξηση των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών στο 2ο 3μηνο.2014 ενδεχομένως να είναι μεγαλύτερη από την αύξηση που ελήφθη υπόψη (με βάση τα στοιχεία του 2μήνου Απρ.-Μαΐου. 2014) για την εκτίμηση της μεταβολής του ΑΕΠ στο 2ο 3μηνο.2014. Βέβαια, μεγαλύτερη μπορεί να είναι και η αύξηση των εισαγωγών αγαθών και υπηρεσιών. Ωστόσο, αυτή η αύξηση των εισαγωγών θα οφείλεται αποκλειστικά στις εισαγωγές πλοίων.

Στα επόμενα, ωστόσο, 3μηνα αναμένεται ικανοποιητική αύξηση των εξαγωγών αγαθών, από το χαμηλό επίπεδό τους στο 2ο 6μηνο.2013 και λόγω της ουσιαστικής υποτίμησης του ευρώ. Σημειώνεται σχετικά η μεγάλη αύξηση των εξαγωγών αγαθών χωρίς καύσιμα και πλοία κατά 17,4% τον Ιούν.2014 σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος. Επίσης, αναμένεται  σημαντική αύξηση των εισπράξεων από τον εξωτερικό τουρισμό και των καθαρών εισπράξεων από τις διεθνείς μεταφορές (ναυτιλία), όπως ήδη συμβαίνει έως τον Ιούν.2014. Από την άλλη πλευρά σταθεροποίηση αναμένεται στις εισαγωγές πλοίων (που ήταν ήδη αυξημένες στο 2ο 6μηνο.2013) και κατά συνέπεια στις συνολικές εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών.

Στη συνέχεια αναλύονται εκτενέστερα οι εξελίξεις στον εξωτερικό τουρισμό και στις εισπράξεις από τη ναυτιλία:

Η μεγάλη αύξηση των εισπράξεων από τον εξωτερικό τουρισμό κατά 13,4% στο 1ο 6μηνο.2014, μετά την αύξησή τους κατά 17,5% και στο 1ο 6μηνο.2013 που προκύπτει από τα στοιχεία του Ισοζυγίου πληρωμών που παραθέτονται στη συνέχεια και επίσης η μεγάλη αύξηση των αεροπορικών αφίξεων ξένων τουριστών στο 1ο 7μηνο.2014, επιβεβαιώνουν το συμπέρασμα ότι η ανάκαμψη της οικονομίας το 2014, όπως και η ουσιαστική επιβράδυνση της πτώσης του ΑΕΠ το 2013, έχουν την υπογραφή του Τουρισμού. Ήδη, η αύξηση των αφίξεων ξένων τουριστών αεροπορικώς στο 1ο 7μηνο.2014 ήταν πολύ μεγαλύτερη του αναμενομένου και έφτασε το +16,5%, έναντι της αύξησής τους κατά 9,7% και στο 1ο 7μηνο.2013 (βλέπε τον Πίνακα 1).



Είναι αξιοσημείωτη η σημαντική αύξηση των αφίξεων κατά 14,5% (ή κατά 208 χιλ. αφίξεις) σε ετήσια βάση τον Μάιο 2014, κατά +13,2% (ή κατά 270,3 χιλ. αφίξεις) τον Ιούν.2014 και κατά 14,9% (ή κατά 371,3 χιλ. αφίξεις) τον Ιούλ.2014, παρά τη μεγάλη αύξηση στις αφίξεις κατά 18,7% σε ετήσια βάση τον Μάιο 2013, που ήταν και το Πάσχα του έτους 2013, και επίσης μετά την αύξηση κατά 15,2% που είχε σημειωθεί τον Ιούν.2013 και κατά 8,9% που είχε σημειωθεί τον Ιούλ.2013. Γενικά, η αύξηση των αφίξεων στο 1ο 7μηνο.2014  σηματοδοτεί αύξηση των αεροπορικών αφίξεων κατά ποσοστό άνω του 12% και κατά το έτος 2014 ως σύνολο, μετά την αύξησή τους κατά +10,6% και το 2013. Με βάση τα ανωτέρω, η αύξηση των εσόδων από τον εξωτερικό τουρισμό το 2014 ως σύνολο αναμένεται τώρα να διαμορφωθεί περί το 10,0% το 2014, μετά τη μεγάλη αύξησή τους κατά 16,4% το 2013. Με αυτή την εξέλιξη τα έσοδα από τον εξωτερικό τουρισμό αναμένεται να υπερβούν τα € 13,4 δις το 2014, από € 12,15 δις το 2015, με την άμεση θετική επίπτωσή τους στην αύξηση του ΑΕΠ το 2014 να διαμορφώνεται στις 0,7 π.μ.

Όσον αφορά τις εισπράξεις τις χώρας από τις διεθνείς μεταφορές (κυρίως από την ναυτιλία) σημειώνεται ότι ήταν σημαντικά αυξημένες κατά 7,8% σε ετήσια βάση στο 1ο 6μηνο.2014, μετά την αρνητική πορεία τους από το 2009 και μετά και μετά την πτώση τους κατά -14,8% και στο 1ο 6μηνο.2013. Η θετική πορεία των εισπράξεων και από την ποντοπόρο ναυτιλία, που αναμένεται να διαμορφωθεί περί το 8,5% το 2014, συνοδεύτηκε ήδη και με σημαντική πτώση των πληρωμών στο εξωτερικό από τον ίδιο τομέα. Ως αποτέλεσμα, σημειώνεται σημαντική αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου των διεθνών μεταφορών (εισπράξεις μείον πληρωμές στο εξωτερικό από ναυτιλιακές επιχειρήσεις εγκατεστημένες στην Ελλάδα) κατά +19,5% στο 1ο 6μηνο.2014. Αν αυτές οι τάσεις συνεχιστούν και στο 2ο 6μηνο.2014 τότε η αύξηση του πλεονάσματος των διεθνών μεταφορών αναμένεται να έχει θετική επίπτωση στην αύξηση του ΑΕΠ το 2014 κατά 0,6 π.μ. περίπου, δηλαδή λίγο χαμηλότερη από την άμεση θετική επίπτωση των εισπράξεων από τον εξωτερικό τουρισμό. Οι εξελίξεις αυτές αποτελούν ένδειξη της αποκατάστασης σε σημαντικό βαθμό της εμπιστοσύνης στην σταθερότητα της ελληνικής οικονομίας μέσα στο Ευρώ και στις προοπτικές ανάκαμψης και ανάπτυξής της το 2014 και στα επόμενα έτη. Στο βαθμό που η ελληνική οικονομία θα επανέλθει σε ικανοποιητική ανοδική πορεία αναμένεται και σταθερή ανοδική πορεία των εσόδων από την ελληνική ναυτιλία, τα οποία αναμένεται να αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα αύξηση των ελληνικών εξαγωγών και του ΑΕΠ σε ολόκληρη την περίοδο 2015-2020.

Αντικίνητρα στην ανάπτυξη

Ωστόσο, η ανάκαμψη της οικονομίας και η μεγαλύτερη αύξηση της απασχόλησης εμποδίζονται καταλυτικά στην τρέχουσα περίοδο από δύο πολύ σημαντικές και κρίσιμες φορολογικές στρεβλώσεις που συμβάλουν ιδιαιτέρως στην περαιτέρω πτώση της δραστηριότητας στην αγορά ακινήτων από τα ήδη πολύ χαμηλά επίπεδα στα οποία ήδη λειτουργεί αυτή η αγορά. Ως εκ τούτου οι στρεβλώσεις αυτές οδηγούν στην αφαίρεση σημαντικών ποσοστιαίων μονάδων από την μεταβολή του ΑΕΠ. Ακόμη χειρότερο, όμως, είναι ότι καθηλώνουν την ανεργία στα ήδη πολύ υψηλά, για ευρωπαϊκή χώρα, επίπεδα. Αυτές οι στρεβλώσεις προκύπτουν αφενός από την επιβολή από το 2014 του φόρου ακίνητης περιουσίας (ΦΑΠ) στην ακίνητη περιουσία άνω των € 300 χιλ. ταυτόχρονα με τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) και, αφετέρου, από την  επιβολή της φορολογίας επί των ακινήτων με βάση αντικειμενικές αξίες που στις περισσότερες περιπτώσεις υπερβαίνουν σήμερα κατά πολύ τις πραγματικές αξίες αυτών των ακινήτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από την νέα τεράστια πτώση των επενδύσεων σε ακίνητα (που οφείλεται κατά κύριο λόγο στις φορολογικές στρεβλώσεις που προαναφέρθηκαν), εκτιμάται αφαιρέθηκαν από τη μεταβολή του ΑΕΠ σε ετήσια βάση -1,26 ποσοστιαίες μονάδες στο 1ο 3μηνο.2014 και περί τις -0,8  π.μ. στο 2ο 3μηνο.2014. Αν δηλαδή είχε σταματήσει έγκαιρα η παράλογη πτώση της αγοράς ακινήτων, με την από καιρό αναμενόμενη εκλογίκευση της υπέρμετρα υψηλής έως το 2013 φορολογίας επί των ακινήτων, η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας θα ήταν γεγονός ήδη από το 1ο 3μηνο.2014 με εξαιρετικά ευνοϊκές επιπτώσεις στην αύξηση της απασχόλησης και επίσης στην αύξηση των φορολογικών εσόδων της χώρας. 

Οι στρεβλώσεις στο σύστημα της φορολογίας των ακινήτων και της ακίνητης περιουσίας που προαναφέρθηκαν συνεπάγονται πράγματι τη συνέχιση της  μεγάλης πτώσης της δραστηριότητας στην αγορά ακινήτων, αφού μετά την τεράστια πτώση κατά 43% σε ετήσια βάση των συναλλαγών σε ακίνητα και στο 2ο 3μηνο.2014, αντίστοιχη πτώση φαίνεται ότι σημειώθηκε και στις επενδύσεις σε ακίνητα - αφαιρώντας από την μεταβολή του ΑΕΠ στο 1ο 6μηνο.2014 άνω του 70% αυτού που κερδίζεται από την εντυπωσιακή αύξηση της δραστηριότητας στον εξωτερικό τουρισμό και τη ναυτιλία ταυτόχρονα. Μάλιστα, η κατακόρυφη πτώση στην αγορά ακινήτων συνεχίζεται παρά το ότι ήδη λειτουργεί σε υπέρμετρα χαμηλά επίπεδα δραστηριότητας. Αυτές οι φορολογικές στρεβλώσεις αποτελούν σημαντικά εμπόδια στην ανάκαμψη της οικονομίας και στην αύξηση της απασχόλησης και συμβάλλουν αναμφισβήτητα στην περαιτέρω διάβρωση της ήδη πολύ χαμηλής φορολογικής συνείδησης και στη σημαντική μείωση (και όχι στην επιδιωκόμενη αύξηση) των φορολογικών εσόδων.

Είναι κατανοητό ότι τα όποια έσοδα ενδεχομένως έχουν βεβαιωθεί για το 2014 από τον ΦΑΠ σε μικρό ποσοστό μπορεί να εισπραχθούν, μετά από την περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων στην ελληνική οικονομία και την ταυτόχρονη υπερ-φορολόγηση επί πέντε (5) συνεχόμενα έτη. Αντίθετα, ενδέχεται να συμβάλουν αναπόφευκτα και στην απώλεια εσόδων και από άλλους φόρους ακόμη και από τον ίδιο τον ΕΝΦΙΑ. Οι προοπτικές αυτές είναι ιδιαίτερα εμφανείς από το ακόλουθο παράδειγμα:

Από ένα οικόπεδο 2-στρεμάτων μεγάλης αντικειμενικής αξίας, στο οποίο έως το 2013 δεν επιβαλλόταν καν φόρος ακινήτων, θα μπορούσε πράγματι να εισπραχθεί σχετικά ανώδυνα ο ΕΝΦΙΑ που προσδιορίστηκε στις € 5,2 χιλ. Είναι, ωστόσο,  πραγματικά εκτός λογικής να υποθέσει κανείς ότι ο ιδιοκτήτης αυτού του οικοπέδου θα πληρώνει από εδώ και πέρα όχι μόνο τις € 5,2 χιλ. ετησίως που του προκύπτουν από τον ΕΝΦΙΑ αλλά και επιπλέον € 28 χιλ. ετησίως που προκύπτουν από τον ΦΑΠ. Οι φόροι αυτοί δεν είναι δυνατό να πληρωθούν διότι τα εισοδήματα του ιδιοκτήτη, από όπου και αν προέρχονταν πριν από την κρίση, έχουν τώρα διαβρωθεί καταλυτικά μετά από την κρίση. Επιπλέον, ενώ η ανωτέρω φορολογική επιβάρυνση βασίζεται στην υπόθεση ότι η αντικειμενική αξία του ακινήτου διαμορφώνεται περί τα € 2,8 εκατ., η τιμή στην οποία θα μπορούσε να πουληθεί το ανωτέρω οικόπεδο χωρίς την ετήσια επιβάρυνσή του από τον ΦΑΠ  πιθανότατα δεν υπερέβαινε τα € 1,5 εκατ., ενώ μετά την ανωτέρω εξωπραγματική φορολογική επιβάρυνση του ιδιοκτήτη μέσω του ΦΑΠ η τιμή πώλησής του φυσιολογικά δεν θα υπερβαίνει σήμερα τις € 500 χιλ.. Διότι ποιος λογικός επενδυτής θα αγόραζε ένα οικόπεδο (χωρίς απόδοση) που θα του στοίχιζε μόνο για τον ΦΑΠ και τον ΕΝΦΙΑ € 332 χιλ. στα επόμενα 10-χρόνια; Φόροι τέτοιου είδους ως είναι φυσικό, αντιστρατεύονται την πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση για προσέλκυση επενδύσεων σε κατοικία στην Ελλάδα από υπηκόους τρίτων χωρών, μέσω παροχής κινήτρων όπως άδεια παραμονής για επενδύσεις άνω των € 250 χιλ. Είναι εμφανές από τα ανωτέρω ότι η κυριότερη επίπτωση από την επιβολή του ΦΑΠ επιπλέον του ΕΝΦΙΑ στις σημερινές αντικειμενικές αξίες είναι ο μηδενισμός των συναλλαγών και των επενδύσεων στην αγορά ακινήτων που ήδη καταγράφεται από τα στοιχεία. Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου δεν πρόκειται να το πουλήσει κάτω από το ¼ της πραγματικής του αξίας, ενώ ο ενδεχόμενος αγοραστής του ακινήτου δεν πρόκειται να δώσει περισσότερα για την αγορά του με την ταυτόχρονη ανάληψη μιας εξωπραγματικής φορολογικής υποχρέωσης. Αυτός είναι ο λόγος του πραγματικού καταποντισμού της αγοράς ακινήτων που προαναφέρθηκε. Έχουμε σήμερα αποκαταστήσει όλες τις προοπτικές για την ανάκαμψη της οικονομίας μας και για την έξοδο από την κρίση και απειλούμε την προοπτική αυτής της ανάκαμψης με ένα φορολογικό μέτρο, τον συμπληρωματικό φόρο ή ΦΑΠ, που στην πραγματικότητα συμβάλλει στη μείωση των φορολογικών εσόδων αντί για την επιδιωκόμενη αύξησή τους.

Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί ότι η προτεινόμενη δήθεν ελάφρυνση του φορολογικού βάρους με την επιμήκυνση της περιόδου πληρωμής του φόρου αποφέρει αντίθετα αποτελέσματα καθώς  το μόνο που εξασφαλίζει είναι ότι η φορολογική υποχρέωση το 2015 θα είναι πολύ μεγαλύτερη.

Θα πρέπει, τέλος, να τονισθεί ότι η επιβάρυνση από τον επαναλαμβανόμενο φόρο ακίνητης περιουσίας στην Ελλάδα, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί το 2012 όταν ο φόρος απέδωσε €2,8 δισ. ή 1,4% του ΑΕΠ, όσα δηλαδή αναμένεται να εισπραχθούν περίπου το 2014, είναι η 5η υψηλότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Taxation trends in the EU, European Commission, Ιούνιος 2014). Βεβαίως, η εξαγωγή συμπερασμάτων, ως ανωτέρω, είναι παρακινδυνευμένη, καθώς η συνολική φορολογική επιβάρυνση (και στην κατοχή και στο εισόδημα) διαφέρει από χώρα σε χώρα. Λαμβανομένου δε υπόψη ότι στη χώρα μας για δεκαετίες η επιβάρυνση αυτή ουδέποτε υπερέβη το 50% του μέσου κοινοτικού όρου, ο σχεδόν διπλασιασμός της εν μία νυκτί είναι φυσιολογικό να προκαλεί αντιδράσεις. Υπάρχει, λοιπόν, σε κάποιο βαθμό, θέμα επιπέδου φορολογικής επιβάρυνσης σε μακροοικονομικό επίπεδο. Αυτό, όμως, που δημιουργεί τεράστιο θέμα είναι, κυρίως, η επίπτωση του φόρου σε μικροοικονομικό επίπεδο, λόγω της μη καθολικής εφαρμογής του φόρου σε όλα τα ακίνητα και των απαλλαγών σε μεγάλες περιουσίες στις αγροτικές περιοχές που, με δεδομένη την ανάγκη συλλογής €3 δισ. περίπου για δημοσιονομικούς λόγους, οδήγησε σε μετακύληση της φορολογικής επιβάρυνσης κατά τρόπο οικονομικά άναρχο και αναποτελεσματικό, καταδικάζοντας σε μαρασμό την αγορά ακινήτων, όπως παραστατικά περιγράφεται στο παρόν δελτίο, αντιστρατεύοντας ταυτόχρονα την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και, έτσι, την έξοδο από την κρίση.